Hoe voorkom je een jetlag? Nou zo!

Het is eindelijk weer zo ver… zomervakantie! Dé vakantie waar iedereen naar uit kijkt. Zonnen op het strand, winkelen op de boulevard, lekker eten en vooral leuke herinneringen creëren. Misschien ga je wel naar die fantastische bestemming in de Antillen, of maak je eindelijk die rondreis in Azië waar je altijd al van droomde. Verre reizen kunnen alleen één nadeel hebben, jetlag. Maar wat is een jetlag eigenlijk? En hoe kun je deze voorkomen? Blijf vooral doorlezen en haal het maximale uit jouw vakantie!

Doordat je in een korte tijd door verschillende tijdzones vliegt verhindert dat ons lichaam en word ons dag-nachtritme verstoort. Je lichaam moet zich ineens aanpassen aan een andere tijd en misschien ook wel klimaat. Van een jetlag kun je erg moe worden, hoofd- en buikpijn krijgen, minder eetlust en zelfs spierijn. Dat is natuurlijk geen leuk begin van je vakantie, of wel? Hieronder vind je een aantal tips die jouw jetlag kunnen vermijden of verminderen! Natuurlijk moet je eerst kijken hoeveel uur tijdsverschil er zit tussen waar je bent en waar je heen gaat. Een of twee uur hebben namelijk niet zo’n grote invloed op je ritme dan dat zes of tien uur tijdsverschil dat heeft. Je kunt pas risico op een jetlag lopen wanneer je meer dan drie tijdzones verder reist.

  1. Houd het nieuwe ritme aan!

Wanneer je aankomt op je vakantiebestemming wil je natuurlijk maximaal kunnen genieten. Probeer je zo goed mogelijk aan het nieuwe ritme aan te passen. Het kan voor jou als vier uur ’s ochtends aanvoelen, ook al is het pas tien uur ’s avonds. Probeer op normale tijden te gaan slapen en op te staan. Zo kom je sneller in het juiste slaappatroon.

  1. Voorkom dutjes!

Door overdag te slapen verstoor je jouw dag- en nacht ritme nog meer. Dit zorgt ervoor dat je overdag slaapt en ’s nachts juist actief bent. Het verlengt alleen maar je jetlag.

  1. Drink genoeg!

Voldoende drinken is altijd belangrijk, maar als je gaat vliegen en op vakantie bent al helemaal! De lucht in een vliegtuig is vaak erg droog, wat ervoor zorgt dat je lichaam sneller uitdroogt. Een van de grootste oorzaken van een jetlag is namelijk uitdroging! Je kunt het beste veel water drinken, maar een sapje of frisdrank kan ook.

  1. Eet niet te veel en eet vooral licht!

Zware maaltijden hebben een langere tijd nodig om te verteren. Je lichaam moet dus harder werken. Met een jetlag is je lichaam al hard aan het werk om je ritme aan te passen, daarom is het verstandiger om de dag van de reis zelf en de dag erna lichte dingen te eten.

  1. Stel je horloge of telefoon al in op de juiste tijd!

Het helpt als je jouw horloge of telefoon al op de juiste tijd instelt. Zo leer je jouw hersenen al aan dat het een andere tijd is dan dat je lichaam is gewend. Je hersenen sturen je lichaam aan, je hoofd laten wennen aan een nieuwe tijd versnelt het proces.

  1. Probeer in beweging te blijven!

Beweging is nooit slecht voor je. Bij verre vliegreizen moet je lang stilzitten, dat is niet goed voor je bloedcirculatie. Probeer daarom regelmatig even op en neer te lopen, zo stretch je toch even je ledematen en krijg je geen verkramping. Ieder uur een rondje door het gangpad is dus geen slecht idee! 

  1. Boek je reis slim!

Boek je reis slim, probeer ervoor te zorgen dat je ’s avonds aankomt op je vakantiebestemming. Reizen is best vermoeiend en vraagt veel energie van je lichaam en brein. Als je eenmaal gesetteld bent kun je meteen je bed in duiken en optimaal uitrusten.

  1. Rust goed uit, ook van tevoren!

Zorg ervoor dat je goed uitgerust bent voordat je op vakantie gaat. Een uitgerust lichaam heeft ook minder lang de tijd nodig om zichzelf aan te passen aan een andere tijd.

  1. Bereid jezelf goed voor en voorkom stress!

Stress is nooit fijn en ook niet goed voor je lichaam. Door alles van tevoren goed te plannen voorkom je onverwachte tegenslagen en kun je rustig je vakantie inrollen.

  1. Geniet!!!

Genieten van je vakantie is misschien wel het belangrijkste wat je kunt doen. Ga naar het strand, neem een duik in het zwembad, lees een goed boek of ga naar een marktje. Haal het beste uit je vakantie en jezelf natuurlijk! Een jetlag is niet heel fijn maar je moet er toch doorheen, dan kun je net zo goed iets leuks gaan doen toch?  

Hopelijk helpen deze tips je om een jetlag te voorkomen of sneller verminderen. Namens het gehele team van Cloudpillo willen we jullie een ontzettend fijne vakantie wensen!

Ontdek onze top producten!

Bekijk onze meest verkochte producten.

Cloudpillo Hoofdkussen

Het perfecte kussen voor elke soort slaper

Het aanpasbare kussen

Vormt zich naar jouw lichaamshouding

€69,95
Prijs per stuk

Cloudkiddo Kinderkussen

Het kussen dat met jouw kind meegroeit

Het aanpasbare kinderkussen

Vormt zich naar jouw kind zijn lichaamshouding

€49,95
Prijs per stuk

Cloudpillo Extra Vulling

Gevuld met 30 gram Memory Foam

Inhoud staat gelijk aan ongeveer 12 handjes

Geschikt voor de Cloudpillo en Cloudkiddo

€6,95
Prijs per stuk