Sneller in slaap vallen met behulp van slaapoefeningen

Geschreven door Cloudpillo op

Iedereen heeft er wel eens last van, je ligt maar te draaien en te piekeren en het lukt maar niet om in slaap te vallen. Dit komt vaak door veel te drukke dagen met veel stress. Hier kun je verleden tijd van maken, dit kan door middel van de juiste slaapoefeningen. Met slaapoefeningen kun je je gedachten verzetten en je focussen op andere dingen, hierdoor kom je tot rust en zal je makkelijker in slaap vallen. In dit blog delen we 5 slaapoefeningen zodat jij vanavond weer lekker zult slapen.

4-7-8 ademtechniek

Met de 4-7-8 ademtechniek zul jij binnen no-time in slaap vallen. Dit komt omdat als je gestrest of angstig bent, de adrenaline enorm toeneemt in je bloed. Hierdoor ga je sneller ademhalen. Als je bewust je ademhaling naar beneden brengt, dan dwing je je hart om langzamer te gaan kloppen. Hierdoor wordt je kalmer en zal je sneller in slaap vallen. Door de 4-7-8 methode ontspant heel je lichaam, en dit is hoe je het doet!

Stap 1: Adem 4 seconden heel rustig door je neus in.

Stap 2: Houd je adem 7 seconden in.

Stap 3: Adem heel rustig uit door je mond gedurende 8 seconden.

Stap 4: Dit herhaal je een aantal keer tot je merkt dat je volledig tot rust bent gekomen.

Binnen een paar minuten zul je merken dat je helemaal ontspannen bent en lekker in slaap zult vallen.

Langzame buikademhaling

Een simpele manier om tot rust te komen is om een aantal langzame buikademhalingen te doen. Hierdoor wordt je zenuwstelsel geprikkeld om ontspannende processen in werking te zetten. Door de langzame buikademhaling is het makkelijker om een langzame ademhaling te bereiken.

Stap 1: Adem in door je neus, naar je buik toe. Dit doe je ongeveer 2 tot 3 seconde.

Stap 2: Adem uit door je neus. Dit doe je ongeveer 2 tot 3 seconden.

Stap 3: Pauzeer ongeveer 1 seconde.

Stap 4: Dit herhaal je een aantal keer.

Je zult binnen een aantal minuten merken dat je ontspannen wordt en langzamer zal ademhalen.

Inspanning

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar juist door spanning te creëren kun je daarna makkelijker ontspannen. Door je spieren bewust aan te spannen en daarna te ontspannen merk je het verschil pas. Je kunt deze oefening liggend uitvoeren, zodat je meteen lekker ontspannen in slaap valt.  Dit is hoe je het doet!

Stap 1: Zorg dat je benen gestrekt zijn en leg je armen naast je neer.

Stap 2: Span elke spier in je lichaam aan voor een paar seconde. Laat daarna los en ontspan.

Stap 3: Span elke spier ongeveer 5 seconden aan en laat dan los.

Stap 4: Begin boven aan je lichaam (hoofd/nek).

Stap 5: Ga verder naar je schouders en je buikspieren.

Stap 6: En als je laatste je benen en voeten.

Nadat je alle spieren hebt aangespannen en dan weer hebt ontspannen zal je merken dat je veel meer ontspannen bent. Hierdoor zal je sneller in slaap vallen.

Heb je nu nog steeds moeite met in slaap vallen? Dan raden wij de Cloudpillo aan. Wij garanderen dat je een betere nachtrust zal ervaren en sneller in slaap zal vallen.

 

Ontdek Cloudpillo