Last van een stijve nek? Lees hoe je van je nekklachten af komt!

Geschreven door Cloudpillo op

Het overkomt ons allemaal wel eens. Je wordt wakker en op het moment dat jij je nek beweegt, schiet er een pijn door je nek heen. De rest van de dag is naar links of rechts kijken zonder je lichaam daarbij mee te draaien de állergrootste uitdaging van de dag. Bij de meeste mensen kunnen de klachten dan nog wel een paar dagen aanhouden. Maar sommige mensen hebben hier veel vaker én langer last van, wat natuurlijk erg beperkend is in je dagelijks leven. In dit artikel beschrijven we de oorzaken van een (chronisch) stijve nek en hoe je hier zo snel mogelijk vanaf komt.

De oorzaken van een stijve nek

Meestal zijn vastzittende spieren de oorzaak van een stijve nek. Een verkeerde slaap- of werkhouding is hiervan de belangrijkste boosdoener. Helemaal in de tijd van vandaag, waar we erg veel achter de computer zitten, liggen de spieren in de nek gedurende de dag veel in de verkeerde positie. Tel daarbij op dat de meeste mensen ook nog de verkeerde slaaphouding hebben, en het is niet moeilijk om te begrijpen dat zoveel mensen met nekklachten kampen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat er in Nederland meer dan 2 miljoen mensen met rug- en nekklachten lopen! Daarnaast kunnen de spieren in je nek flink gaan vastzitten, wat een (zeurende) hoofdpijn en duizeligheid met zich mee kan brengen die maar blijft terugkomen.

Oefeningen bij een stijve nek

Gelukkig zijn er genoeg dingen die je zelf kan doen om je stijve nek te verhelpen. Als je niet zo vaak last heb van een stijve nek, dan zijn rek- en strekoefeningen vaak voldoende om ervoor te zorgen dat de spanning verdwijnt. Hierbij is het belangrijk dat je de nekspieren goed oprekt en ze soepeler maakt. De spanning op de spier zorgt namelijk voor de meeste pijn. Met de onderstaande oefening kan je vaak de spanning al een stuk verbeteren. 

Oefening:

1 Leg je rechterhand op de bovenkant van je hoofd.
2 Trek je hoofd vervolgens naar rechts (met je oor naar je rechterschouder toe).
3 Draai nu je hoofd/gezicht nog iets verder naar rechts.
4 Nu zou je een rekkend gevoel aan de linkerzijde van je nek moeten voelen.
5 Houd deze positie vast voor 30 seconden.
6 Herhaal de oefening 3 keer en doe vervolgens hetzelfde aan de andere zijde.
7 Doe de oefening 3 keer per dag.

 

Je zal merken dat de spanning in je nek een stuk minder wordt na enkele dagen. Heb jij vaker last van en stijve nek en helpen oefeningen niet genoeg? Dan heb je waarschijnlijk een verkeerde slaap- of werkhouding, waardoor de spieren in je nek onder spanning blijven staan.

Werk- en slaaphouding verbeteren voor nekklachten

Als je merkt dat de bovenstaande oefening je te weinig helpt, dan is het verstandig om te kijken naar jouw werk- en slaaphouding. Kantoorwerk, achter de computer, en tv kijken zijn twee voorbeelden waarbij veel mensen een verkeerde houding hebben. Wanneer je achter een scherm zit, kan het zijn dat je een krampachtige houding aanneemt waarbij je veel voorover gebogen zit. Probeer rechtop te zitten en de schouders te ontspannen. Mocht je kantoorwerk doen, is het verstandig om te investeren in een ergonomische bureaustoel. Deze stoelen zijn er speciaal voor gemaakt om je een juiste zithouding te geven, waardoor je nekklachten zullen afnemen.

 Een juiste slaaphouding is ongetwijfeld de meeste belangrijke factor in het voorkomen en genezen van een stijve nek. Tijdens het slapen is je lichaam namelijk druk bezig met herstellen. Als je wakker wordt, dan hoor je je uitgerust en fris te voelen. Als je de verkeerde slaaphouding hebt, dan kan je lichaam niet goed genoeg herstellen. Waardoor je alleen maar meer klachten zult krijgen. Zelfs als je een goede houding hebt gedurende de dag, als je ’s nachts 8 uur lang een verkeerde slaaphouding hebt, dan zal je alsnog niet van je klachten afkomen. Een verkeerde slaaphouding ontstaat bijna altijd door het gebruik van een verkeerd hoofdkussen. Een slechte slaapkwaliteit kan leiden tot rug- en nekklachten, hoofdpijn, vermoeidheid, vergeetachtigheid tot zelfs een verhoogd risico op depressies en diabetes! Hierdoor is een investering in een goed hoofdkussen één van de beste investeringen die je kan maken voor je gezondheid.  

Als jij vaak wakker wordt met nekklachten is het verstandig om te kijken naar een goed hoofdkussen. Een hoofdkussen kan vaak rug- en nekklachten enorm snel doen verminderen, waardoor je pijnvrij en uitgerust aan je dag kan beginnen. Een goede nachtrust heeft talloze gezondheidsvoordelen waar je de hele dag profijt van zal hebben. Precies om deze redenen hebben wij de Cloudpillo ontwikkeld, om gedag te zeggen tegen al deze vervelende pijntjes en vermoeidheid overdag die afkomstig is van een slechte slaaphouding. Je kan de Cloudpillo 14 dagen uitproberen, als je na deze periode geen verschil merkt in je slaapkwaliteit, dan kan je de Cloudpillo gewoon weer naar ons opsturen en maken wij het aankoopbedrag terug over op je rekening.

Ontdek Cloudpillo