Is uitslapen goed voor je?

Uitslapen in het weekend is heerlijk, vooral na een drukke week met (te) weinig slaap. Uitgerust opstaan, een fit gevoel en weer zin in de dag. De gevolgen van uitslapen kunnen veel invloed hebben op je lichaam. Één uur extra slapen in de ochtend kan namelijk je hele slaapritme omgooien. Hoe komt dat en is uitslapen wel echt goed voor je?

Uitslapen

De meeste mensen vinden het heerlijk om uit te slapen. Je hebt de komende uren nog geen verplichtingen en je draait je nog eens heerlijk om. Vaak voel je je ondanks het uitslapen suf en heb je weinig energie. Slaap je uit? Dan slaap je in de uren waarin je normaal gesproken wakker bent. Je hormoonhuishouding is dus volop bezig met wakker zijn. Dit betekent dus dat je minder diep slaapt. Maar is uitslapen nou echt goed voor je?

Uitslapen heeft een positieve kant maar ook een negatieve. Er is dus niet één uitkomst. Daarom leggen we je even uit wat de plus en de min- punten zijn.

Pluspunten

Uitslapen brengt ons meer creatieve denktijd. In de eerste uren van de nacht verwerk je vooral informatie, maar daarna gaat je brein aan de slag met al die verwerkte informatie. Uitslapen is ook letterlijk wakker worden op een tijdstip dat jij klaar bent met slapen. Dat betekent dus dat je lichaam heeft aangegeven genoeg slaap te hebben gehad. Hierdoor zul je je uitgerust voelen. Door uit te slapen neem je het stressniveau weg en bescherm je jezelf beter tegen hart- en vaatziekten.

Minpunten

Door in het weekend uit te slapen gooi je je hele bioritme door de war. Daardoor voel je je in plaats van uitgerust juist vermoeider. Je lichaam weet dan simpel weg niet hoe laat het is. Hierdoor voel je je rusteloos en kun je last hebben van hoofdpijn. Teveel slaap kan dus net zo schadelijk zijn als te weinig slaap. Wanneer je de

acht uur systematisch overschrijdt, stijgt het risico op vroegtijdige sterfte met 25%.

Conclusie

Uitslapen is niet slecht voor je zolang je het maar niet te vaak en niet te lang doet. Dat ene uurtje extra in het weekend kan dus geen kwaad.

Tips

Ben je een echte uitslaper en wil jij graag gemakkelijker uit bed komen? Daar hebben wij wat tips voor!

Tip 1: Zorg dat je wekker niet in handbereik staat

Als je wekker niet binnen handbereik staat dwing je jezelf uit bed te stappen om de wekker uit te zetten. Door dit te doen heb je de grootste stap om uit bed te komen al genomen en zal de rest makkelijker worden.

Tip 2: Stel vaste slaaptijden in

Als je 7 dagen lang dezelfde tijden aanhouden zal je merken dat het opstaan makkelijker wordt. Als je bijvoorbeeld op zaterdag en zondag flink uitslaapt zal je gegarandeerd op maandag lastiger uit bed kunnen komen.

Tip 3: Zorg dat er een beetje daglicht naar binnen kan komen

Als er in de ochtend langzaam wat daglicht naar binnen komt zal je merken dat je makkelijker kunt opstaan. Dit komt doordat licht en donker invloed hebben op je circadiaanse ritme. Dat is je biologische ritme waarvan de cyclus ongeveer 24 uur duurt.

Ontdek onze top producten!

Bekijk onze meest verkochte producten.

Cloudpillo Hoofdkussen

Het perfecte kussen voor elke soort slaper

Het aanpasbare kussen

Vormt zich naar jouw lichaamshouding

€69,95
Prijs per stuk

Cloudkiddo Kinderkussen

Het kussen dat met jouw kind meegroeit

Het aanpasbare kinderkussen

Vormt zich naar jouw kind zijn lichaamshouding

€49,95
Prijs per stuk

Cloudpillo Extra Vulling

Gevuld met 30 gram Memory Foam

Inhoud staat gelijk aan ongeveer 12 handjes

Geschikt voor de Cloudpillo en Cloudkiddo

€6,95
Prijs per stuk