5 Tips om beter te slapen

Voor veel mensen is een goede nachtrust niet vanzelfsprekend. Sterker nog, 63% van de Nederlanders zijn ontevreden over hun eigen nachtrust! En dat terwijl goed slapen onwijs belangrijk is voor je gezondheid, energie en humeur. Daarnaast heb je bij een langdurig slaaptekort aanzienlijk meer kans op hart- en vaatziekten, diabetes, dementie en depressies! Hoor jij bij de 63% van Nederlanders die wel een betere slaap zou kunnen gebruiken? Lees dan deze tips om er voor zorgen dat jij de dag uitgerust kan beginnen!

1. Zorg voor een vast ritme

We beginnen met één van de belangrijkste tips. Zorg er voor dat je elke avond ongeveer op dezelfde tijd gaat slapen en ook elke dag rond dezelfde tijd opstaat. Je lichaam heeft namelijk een biologische klok met een cyclus van ongeveer 24 uur. Deze klok bepaalt niet alleen wanneer je lichaam actief en moe wordt, maar bijvoorbeeld ook je lichaamstemperatuur, activiteit van je blaas en verschillende hormonen, zoals melatonine, testosteron, oestrogeen en cortisol. Als deze biologische klok in de war is, ontstaan er vaak slaapproblemen. Door dus een vast ritme aan te houden met zowel het 's avonds naar bed gaan, als het 's ochtends opstaan (ja, ook in het weekend!) weet je lichaam precies wanneer het deze hormonen moet aanmaken, zodat jij kan genieten van een optimale nachtrust.

2. Vermijd blauw licht voor het slapen gaan

Ook deze tip is onwijs belangrijk. Verschillende onderzoeken wijzen namelijk uit dat mensen die naar een scherm kijken binnen het uur voor het slapengaan, veel vaker slaapproblemen hebben dan mensen die dit niet doen. Dit komt omdat blauw licht (dus licht van je tablet, telefoon of televisie) je biologische klok verstoord. Hierdoor krijgt je lichaam het signaal dat je wakker en actief moet blijven. En dat juist op de momenten dat jij eigenlijk wilt gaan slapen! Wij begrijpen als geen ander dat het soms erg moeilijk is om je telefoon weg te leggen of om niet nog één aflevering te kijken op Netflix. Maar als jij moeite hebt met in slaap vallen, dan is het één van de beste dingen die je kan doen voor een goede nachtrust.

3. Eet of drink geen dingen waar je lichaam wakker van wordt

Dit klinkt misschien heel logisch, maar er zijn erg veel dingen waar je lichaam wakker van wordt die niet erg voor de hand liggend zijn. Zo hoeven we je waarschijnlijk niet te vertellen dat je van een blikje energy drink voor het slapengaan je niet beter zal gaan slapen! Maar wist je bijvoorbeeld ook dat het roken van een sigaret voor het slapengaan zorgt voor een minder goede nachtrust? Ook is alcohol niet bevorderend voor een goede nachtrust. Veel mensen drinken graag een glaasje wijn om sneller in slaap te vallen. Hoewel je misschien wel sneller in slaap valt, zorgt dit er ook voor dat de kwaliteit van je slaap een stuk slechter wordt. Waardoor je uiteindelijk alsnog niet uitgerust wakker wordt.

4. Zorg er voor dat je ontspannen naar bed gaat

Eén van de meest voorkomende oorzaken van een slaaptekort en slapeloosheid is tegenwoordig stress. En dat is heel vervelend, want slaap beïnvloedt juist hoe goed we met stress kunnen omgaan! Zo kom je snel terecht in een vicieuze cirkel, waarbij je door stress slecht slaapt, maar door je slechte slaap óók nog is minder goed met de stress kan omgaan. Er zijn hier gelukkig genoeg dingen tegen te doen, zo kan je mediteren, sporten, een goed boek lezen, een warm bad of warme douche nemen of een rustige wandeling maken voor het slapengaan. Zo zijn er nog veel meer dingen te doen die jou kunnen helpen bij het ontspannen naar bed gaan, in deze blog zijn we hier nog dieper op ingegaan en geven we je hier meer tips over.

5. Zorg voor de juiste slaaphouding en kussen

Veel mensen kunnen niet goed in slaap vallen omdat zij (zonder dat ze het weten) de verkeerde slaaphouding of kussen hebben. Een goed kussen is essentieel voor een juiste nachtrust. Een verkeerd kussen kan nekpijn, hoofdpijn, rugpijn of een onrustige slaap veroorzaken. Als je slaaphouding en je kussen niet bij elkaar passen, dan zal de kwaliteit van je slaap hier ook onder lijden, waardoor jij uiteindelijk niet fris aan de dag zal beginnen. Wij van Cloudpillo hebben een échte passie voor slapen, daarom hebben we ook na veel testen de Cloudpillo ontwikkeld. Of je nou een zij- rug, of buikslaper bent, je kan het kussen aanpassen geheel naar jouw wensen en slaaphouding. We beloven je dat je slaapkwaliteit een stuk zal toenemen met de Cloudpillo. Mocht dit niet zo zijn, dan kan je altijd binnen 14 dagen het kussen retourneren, waarna wij het volledige bedrag terugstorten op je rekening.

 

Ontdek onze top producten!

Bekijk onze meest verkochte producten.

De Cloudpillo 2

Vanaf €99,95 -

De Cloudpillo Topper

Vanaf €195,00 - €205,00